Är Kabel-TV:n död snart?
2015-06-22

Är Kabel-TV:n död snart?

De senaste åren har vi läst om att linjär-TV:n snart är död. I Svenska Dagbladet skriver Tomas Augustsson att snart är även kabel-TV:n död.

De som ligger bakom kabel-TV:s död är it-jättar som Microsoft, Google och Apple enligt Augustsson. För trots att TV-apparaterna fortfarande kommer stå kvar i våra vardagsrum så kommer det ske stora förändringar. En liten förändring som redan har skett är att många väljer att använda sig av TV genom bredbandsnätet, detta gör att personer väljer Telia som leverantör istället för till exempel C More eller Viasat. Hur detta kommer påverka en kabelleverantör som Miltronic Sweden behöver dock inte vara särskilt mycket. Miltronic Sweden som förövrigt också jobbar med kabeletiketter. På deras hemsida kan du läsa mer om Miltronic Swedens tjänster inom kabeletiketter.

Men det är inte Telia som är den främste mördaren av den traditionella kabel-TV:n, utan som tidigare nämnt företag som Google, Apple och Microsoft. TV-branschen kommer att gå igenom samma förändring och stålbad som först musikbranschen och sedan också mobilbranschen gjorde. Augustsson menar att Apple ritade om kartan när de lanserade sin iPod och lanserade iTunes. Helt plötsligt hade man lagt vantar på både hårdvara och distribution av musik. Några år senare ritade Apple om kartan för mobilindustrin när man lanserade sin iPhone som följdes upp av smarttelefoner från sökmotorföretaget Google och hård- samt mjukvarutillverkaren Microsoft.

Nu går TV-branschen samma öde till mötes. Adapt or die är det som gäller. När Microsoft släppte sin nya spelkonsol Xbox One så kom den med en TV-mottagare. Detta är ett sätt för Microsoft att knyta ihop TV med produkter som de redan äger, till exempel dator, spelkonsol och surfplatta. Konsumenter lockas därmed till att de får tillgång till samma innehåll överallt. Bland annat har Microsoft slutit avtal som gör att man kan leverera TV från kanaler som MTV och CNN via deras spelkonsol Xbox.

De två andra företagen Apple och Google har redan lanserat sina TV-alternativ, Apple TV respektive Chromecast. Vad som lockar dessa tre företag till TV-marknaden är reklamintäkterna. Något som företag och TV-tillverkare kommer få en allt större möjlighet att själva styra i och med att smarta TV-apparater har introducerats på marknaden. Detta gör att TV-bolagen tappar ytterligare mark.

TV-branschen går mot en obönhörlig förändring. Hur den kommer se ut och vem som går segrande ur denna förändring vågar vi inte sia om, det får tiden utvisa.

 

CDC Teknik © 2013-2014